Seat Ateca – tre snabba från provkörningen

Hej Erik, det verkar som att du har lyckats trotsa flygstrejken och tagit dig till Spanien?
– Ja, som tur är har ju norrmännen ett flygbolag vars piloter inte strejkar just nu så det var inga problem att komma hit ned till värmen och lanseringen av Seat Ateca.

Några stora överraskningar?
– Absolut inte. Liksom nya Tiguan byggs Ateca på MQB-plattformen och den börjar vi ju kunna vid det här laget. Alla delar känns igen och på förarplats är det svårt att skilja den från Tiguan. Självklart är motorutbudet detsamma som hos Volkswagen. Hittills har jag kört Ateca med dieselmotorerna på 150 och 190 hästkrafter. Den senare väntas bli storsäljare på tjänstebilsfronten. Det finns bensinare också för att tilltala privatköpare.

Något måste väl skilja mellan bilarna?
– Jo, jag tycker att Seaten är snyggare. Den är också 13 centimeter kortare vilket gör att lastutrymmet krymper jämfört med Tiguan. 520 lådliter med framhjulsdrift och 485 med fyrhjulsdrift…