Volvo XC90 T8 Twin Engine Polestar-trimmad

För sju dagar sedan släppte Volvo information och fakta om de Polestar-optimerade versionerna av sprillans nya S90 och V90. I dag är det dags igen, men denna gång är det XC90 som står i fokus, en modell som redan Polestar-behandlats i T6- och D5-utförande. Nu är det laddhybridversionen T8 Twin Engine som har vässats.

Polestar-optimeringen berör endast bensinmotorn, elmotorn är med andra ord orörd. Eftersom det är T6-maskinen på 320 hästkrafter som utgör förbränningsdelen i T8 Twin Engine är det samma ”trim” som i XC90 T6 AWD, det vill en effekthöjning till 334 hästkrafter och en knuff upp av vridmomentet, från 400 till 440 newtonmeter.

Totalt landar det på 421 hästkrafter och 680 newtonmeter i stället för originalbilens 407 hästkrafter och 640 newtonmeter. Med dessa siffror blir XC90 inte bara accelerationssnabbare, 0-100 km/h på 5,5 sekunder i stället för 5,6, utan den tituleras också som den starkaste Volvon någonsin. Hittills, bör vi kanske…