Seat Ateca – rapport från provkörningen


Vi Bilägares Mikael Schultz är nyss hemkommen från Spanien där han provkörde Seats nya suv Ateca i trakterna runt Barcelona.
 
Hej Micke, vad är Ateca för bil?

– Seats första suv genom tiderna. Den heter Ateca och är byggd på samma tekniska plattform som nya Volkswagen Tiguan och Skodas kommande Kodiaq-modell. Den nya Seaten finns både som fram- och fyrhjulsdriven och kunderna har fyra olika motoralternativ att välja på, två bensinare och två dieslar. Effekterna varierar från 115 till 190 hk. Jämfört med VW Tiguan är Seat Ateca betydligt kortare och lägre, men breddmåttet är detsamma. Även priset är klart lägre för Seaten än för VW:n.
 
Hur är den att köra?
– Jättetrevlig, tycker jag.  Jag har hunnit prova två fyrhjulsdriva versioner, den ena med 150 hk-diesel och den andra med 190 hk-diesel. Båda med sjustegad dubbelkopplingslåda. Dessutom har jag kört en tvåhjulsdriven bil med manuell växellåda och bensinmotor på 150 hk. Såväl komfort som köregenskaper håller hög klass och även kupéutrymmena imponerar. Däremot är det lite snålt med plats för bagage, åtminstone jämfört med koncernkusinen Tiguan.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Officiell lansering blir i slutet av augusti och priserna börjar på 209 400 kr för den enklaste versionen med bensinmotor på 115 hk, manuell växellåda och framhjulsdrivning. Dyrast är Ateca Xcellense (högsta utrustningvsnivån) med 190 hk-diesel, sjustegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivning. Den går på 317 400 kronor. Så prisspannet är stort, nästan 110 000 kronor. 
 
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ateca?    

Läs mer hos Vi Bilägare