Skumma markeringar

Skumma markeringar

Vägföretaget Svevia pilottestar nu ett system för tillfälliga vägmarkeringar. Skumkonor ska förbättra säkerheten runt de skyddsfordon som används vid tillfälliga avspärrningar.

Skummet är av samma typ som i dag används för att hindra bilister ratt köra på nymålade vägmarkeringar och läggs ut av skyddsfordonet som en extra markering för att visa att det är dags att byta fil. Skummet försvinner av sig själv på ungefär en timme, snabbare om trafiken släpps på över det.

Enligt Svevia sker det ungefär en kollision i veckan med skyddsfordon och de hoppas att skummarkeringarna ska minska den siffran. Störst risk för personskador uppstår då tunga fordon eller motorcyklar kolliderar med skyddsfordonen.

Diskutera: Vad tycker du om idén med skum som vägmarkering?

Kommentarer

#2
2016-06-23 11:23

”Skumma markeringar” är ett bra ordval. Vägverkets markeringar är emellanåt riktigt skumma.

#1
2016-06-23 11:22

Vägverket är hyfsat bra på att markera var ett arbetsområde börjar. De är dock helt kassa på att upplysa när området är slut. Visst kan det verka uppenbart, men om hastigheten har sänkts till 50km/h på en en 110 väg och sedan tar arbetsområdet slut utan att detta är skyltat med påföljande skyltar som förkunnar en återgång till 110km/h så är det olagligt att öka upp till 110. Har vid ett tillfälle observerat på E4 söder om Sillekrog hur koner och avledning upphörde utan att det fanns skyltar om att arbetsplatsen upphört. Efter drygt 5km fanns det ordinarie 110 skyltar. Nu gjorde jag som alla andra och ökade farten till 110 när konerna upphörde. Fast det var olagligt.

Om man vill att vi bilförare skall följa arbetsområdets begränsning, så måste man vara tydlig med när området upphör. Vi skall inte behöva gissa oss till när vi kan återgå till ordinarie fart!

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera