Provkörning av Alfa Romeo Giulia 2,2 JTDM

Mer än någonsin tidigare är det berättigat att tala om en ödesmodell. Det här är bilen som ska rädda märket. Allt hänger på nykomlingen. Klyschan har skrivits förr men då oftast i sammanhang som rört Volvo och Saab. Den här gången gäller det Alfa Romeo, och det gäller troligtvis mer än någonsin. Alfa Romeos försäljning har dalat på alla marknader under de senaste åren. I Sverige heter storsäljaren Giulietta, av den sålde Alfa Romeo 120 exemplar i fjol. Näst bäst säljande modell blev Mito som hittade hem till fem kunder. Med en total försäljning på 125 bilar kom man upp i en marknadsandel på 0,03 procent och var därmed på nivå med NEVS.

Tydligare än så kan det inte bli. Ägaren Fiat tycks ha gjort sitt bästa för att utradera märket. Det är inte kunderna det är fel på, Alfa Romeos varumärke står fortsatt starkt och entusiasterna är många. Problemet ligger högt…