Hem Vi Bilägare Provkörning: Ford Mondeo Hybrid 2,0 HEV

Provkörning: Ford Mondeo Hybrid 2,0 HEV

Ford Mondeo finns i en snål hybridversion. En bil med flera förtjänster – och minst lika många frågetecken.

Sökes: jag, en lång och miljömedveten typ med fördelaktigt utseende, söker dig som gillar urbana upptäcktsfärder i stressfri takt och egen parkeringsplats. Varmgarage är ett plus, men inget krav. Svar till ”Eco-jänkaren”.

För första gången kan Ford erbjuda en hybrid på den svenska marknaden. Någon laddmöjlighet finns inte men under skalet ruvar ändå ett seriöst hybridkoncept.

Ford har inte bara adderat en elmotor och ett batteri utan  har gjort läxan ordentligt och sneglat på hybridexperterna i Japan. Precis som i en Toyotahybrid jobbar bensinmotorn enligt den snåla Atkinsoncykeln och kraften skickas ut till framhjulen via en steglös automatlåda.

20162306142106.jpg?itok=sWZ2iNyz
20162306142055.jpg?itok=QBN528PT
Toppversionen ger ventilerad läderklädsel i framstolarna och inställningsmöjligheterna imponerar.

Bakom ratten känns Mondeo större och tyngre än vad den är. Lite amerikansk storsedan i framtoningen. Faktabladet för hybridversionen anger en tjänstevikt på knappt 1,6 ton, men det känns som två. Ändå är den alert i kurvorna när farten ökar och chassit uppvisar hög kompetens under press. 

Drivlinan trivs bäst i stadstrafik där den steglösa automatlådan ger en mjuk gång. Vid acceleration på landsvägen blir motorsurret påtagligt.

Bilens USA-vibbar är ingen slump. Hybridversionen baserar sig på den sedankaross som säljs i Nordamerika under namnet Fusion. Därmed finns inte hybriden att tillgå som praktisk kombi, eller ens halvkombi, likt vanliga Mondeo. 

En udda detalj är att den amerikanska sedankarossen är högre än den europeiska femdörrarsversionen. Taklinjen och huvudhöjden i baksätet är lika hög som Mondeo kombi. 

En hyperkänslig gasfot krävs för att inte väcka bensinmotorn till liv vid rödljusacceleration. Med den blott 48 hästar starka elmotorn går det 33 kilo per elektrisk hästkraft. Att jämföra med 20 kg/hk i nya Toyota Prius.

Elmotorn kan gripa in ända upp till motorvägsfart, vilket trots allt bidrar till en relativt stor del fossilfri körning i verkliga förhållanden. Förbrukningen under provperioden blev omkring 6,5 l/100 km i Stockholmstrafiken. Högre än i en Prius, men inte illa för att vara en automatväxlad bensinare i stora mellanklassen. 

För att vara riktigt miljövänlig bör man vara beredd att köra till jobbet med sval kupé. Annars går bensinmotorn konstant under morgonpendlingen för att ge värme till de åkande.

Sammantaget är Mondeo Hybrid dyrare och mer ombonad än en hybridmodell från Toyota, men klart billigare än Lexus GS – även i påkostat Vignale-utförande. 

Den udda kombinationen av en cityorienterad drivlina i en svårparkerad femmeters sedankaross kommer dock göra det svårt för Mondeo Hybrid att finna en livspartner i vårt kombiälskande land.

Vi ser gärna hybridtekniken i ett kompaktare format – varför inte i en Focus eller Kuga?

Diskutera: Vad tycker du om Ford Mondeo Hybrid?

Ford Mondeo Hybrid 2,0 HEV Vignale

PRIS, FRÅN KR: 374 700 (Grundpris 313 700). 
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: Nu. 
MÅTT, CM: L 487/B 185/H 150.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 579
MOTOR: Bensin: tvärställd fyrcylindrig Atkinsonmotor, volym 1 997 cm3, effekt 140 hk vid 6 000 v/min, vridmoment 173 Nm vid 4 000 v/min.
EL: effekt 48 hk. Systemeffekt: (bensin+el) 187 hk, 300 Nm.
BATTERI: Litiumjon, 1,4 kWh.
KRAFTÖVERFÖRING: Steglös automatlåda, framhjulsdrift. 
PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: Toyota Prius, Lexus GS.

Vad nytt?
Hybriddrift i en Ford.
För vem?
Den som vill köra hybrid, men inte Toyota.

Plus:
Stadssmidig drivlina, låga lokala utsläpp.
Minus:
Stor och svårparkerad, begränsat lastutrymme.

Vad är Vignale?

Fria biltvättar och hemleverans vid service. Med Vignale-konceptet vill Ford utmana premiumtillverkarna.

Provbilen på föregående sida är av utrustningsnivå Vignale. Det innebär mer än bara quiltad läderklädsel och extra lullull. Det är ett helt nytt försäljningskoncept för att utmana premiumtillverkarna och locka till sig kräsna tjänstebilskunder. 

Ford hävdar att Vignale är en unik helhetsupplevelse, från inköp till bilägande. Säljarna tituleras ”Relationship Manager” och fungerar som kontaktpersoner även efter köpet.

Bilen kommer hemlevererad till köparen och som Vignale-ägare ingår fria biltvättar hos Fordhandlaren, upphämtning och lämning av bil vid service med fri lånebil samt en dygnet runt-öppen kundtjänst som svarar på frågor kring bilen och ägandet.

Förmånerna upphör när bilen säljs, men det ska bli möjligt för andrahandsköparen att få tillgång till Vignale-tjänsterna mot en extra kostnad.  

Vignale-bilarna får inte säljas hos vanliga Fordhandlare utan kräver speciella återförsäljare där de separeras från det övriga Fordsortimentet. I dagsläget finns fyra försäljningsställen i Sverige: Stockholm, Malmö, Halmstad och Vänersborg. Innan årets slut räknar Ford med att ha tio Vignale-handlare i landet.

Än så länge är det endast Mondeo som erbjuds i Vignaleutförande, men inom kort kommer konceptet till S-Max, Kuga och den nya suven Egde. 

Prispåslaget för Mondeo är drygt 61 000 kronor utöver utrustningsnivå Titanium.

Kommentarer

#4
2016-06-26 16:15

Nu är inte den här hybridbilen den allra snålaste hybridbilen men Oktavia har nog en högre medelförbrukning än Forden ser man i spritemonitors siffror.
https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/399-Octavia.html?fuelty…
Lika snål som Priusen är Forden inte läser man här.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=36160&id=3…
Väldigt få bensinbilar med automat i Priusens storlek ligger på en medelförbrukning på 4 liter / 100 km så nog är hybridbilen snålare än andra bilar som inte är hybrider.

#3
2016-06-26 12:10

PREVIA, hur kan utsläppen bli lägre med denna bil .. bara som ett exempel så lastar min Octavia mer än denna bilen i artikeln och jag ligger på 0,55-0,65 liter/mil (bensin). Har mätt min bil under 4500 mil … så det är ärliga siffror jag presenterar. Hybriden blir tyngre med batteriet och stjäl utrymme, så en liten mindre vanlig personbil (med samma lastförmåga) har ungefär samma miljöprestanda. Blir inte hybridbilarna bättre så ser jag egentligen ingen anledning till att de finns.

#2
2016-06-25 23:03

”En hyperkänslig gasfot krävs för att inte väcka bensinmotorn till liv vid rödljusacceleration. ”

Sluta försöka tvinga bilen att göra något den inte är avsedd för!
Använd bensinmotorn till det den är bra till och det är att jobba relativt hårt. Dvs använd bensinmotorn när det går fort och tungt så blir förbrukningen lägre.
Vi ligger sommartid oftast under 0.4l/mil med våran G2 Prius som är specad till 0.43l/mil.
Ni ligger under test mer än 50% över specad blandförbrukning så någonting har ni inte förstått…

#1
2016-06-25 12:43

Forden hamnar under samma storleksklass som Prius i USA där Prius har en kubikfot större utrymme totalt jämfört med Forden. Är det verkligen bara lokala utsläppen som blir lägre med hybridbilen ? Blir inte även globala utsläppen lägre med en bränslesnålare bil. Om man påstår att Mondeo är dyrare och mer ombonad än en hybridmodell från Toyota bör man tala om vilken hybridmodell från Toyota man jämför med då Toyota har både dyrare och lyxigare hybridmodeller än Mondeo hybrid även om alla Toyota hybrid modeller inte säljs i Sverige.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera