Långtest: Kostsamma bromsfel

Långtest: Kostsamma bromsfel

Gnisslande bakbromsar förebådar nästan alltid att det kommer att blir stora hål i plånboken, och den här gången blev det än värre eftersom det inte enbart kom att handla om skivbromsbeläggen.

Inspektionen visade att kolven i bromsoket på höger bak kärvade. Orsaken var att klossarna satt fast i oket och att det blev varmgång. Vidare visade det sig att parkeringsbromsen inte heller fungerade som den ska, varför ett ställdon, som sitter i bromsoket, också fick beställas.

Totalt var vi utan bil i fyra dagar. När väl nytt kolvhus och ställdon fanns på plats åtgärdades bromsproblemet tämligen snabbt. Samtidigt byttes också bromsljuslamporna. Fakturan var inte rolig att ta del av –  9 777 kronor.

För tillfället känns det som om vi klarat av bromsslitaget för en tid framåt eftersom beläggen fram byttes för ett halvår sedan, då för 2 306 kronor.

Ett annat återkommande irritationsmoment, men av mindre allvarlig karaktär, är falsklarmet för påfyllning av spolarvätska. Behållaren är fylld, men varningen kommer ändå. Verkstadens senaste åtgärd var att fylla på ett rengöringsmedel för att inte givaren ska varna i förtid. 34 spänn var det värt, om vi fortsättningsvis slipper falsklarmet.

Mercedes b 180

Modell: CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 10 268 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
 
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera