Långtest: Nya däck kalibrerade

Långtest: Nya däck kalibrerade

Efter byte till sommardäck började den gula varningslampan för fel däcktryck att envist lysa.

Däcktrycket kontrollerades och att vi försökte sedan själva att göra en omkalibrering. Men den möjligheten finns dessvärre inte inbyggd i systemet. Man kan bara ange ett av tre olika belastningstryck som man sedan väljer att köra med.
 

Efter en kontroll med importören fick vi förklaringen till den lysande varningslampan. Bilens dator måste få de nya däcken med sina trycksensorer identifierade och kalibrerade. Det är en inställning som måste göras efter varje däckbyte. Det har medfört en viss irritation bland nybils-ägarna och därför har Subaru tagit fram kloningsbara sensorer. Då räcker det med att auktoriserade verkstaden identifierar däcken mot styrdatorn första gången. Sedan gäller det bara att montera hjulen på samma plats vid byte. Uppdatering tog knappa fem minuter! 

Subaru Levorg

Modell: GT-N
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 286 800
Aktuell körsträcka: 1 600 mil
Förbrukning (dek.): 7,0 1/100 km
Förbrukning (ViB:s): 9,1 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera