Listan där Volvo hamnar i botten


Här är raset Volvo inte vill se.

I en amerikansk studie framgår det att märket tillhör bottenskiktet när det gäller produktkvalitet.

Men tillverkaren är inte orolig.

LÄS OCKSÅ PLUS Det våras för hybriden

Rekordförsäljning i fjol och de första stegen på den äkta premiumresan.

2015 var året då Volvo skakade av sig sitt Ford-förflutna och började leverera ut helt egna produkter.

Och sett till försäljning har nya XC90 varit en sådan succé att Volvo knappt hunnit bygga tillräckligt många. Men frågan är om inte framgångens baksida nu kommer och ger en Whiplash.

Kia i topp – Volvo bland de sämsta

Det är välrenommerade analysföretaget J.D. Power som studerat nya fordon och de fel som nybilsköpare i USA rapporterat inom 90 dagar.

Årets genomgång visar att de flesta biltillverkarna tagit ett rejält kliv framåt och att kvaliteten förbättrats inom alla undersökningsområden.

I år är det koreanska Kia som intar kvalitetstronen, detta efter att olika premiummärken prenumererat på denna i nära tre decennier.

– Tillverkare gör för tillfället några av de mest kvalitativa produkter vi någonsin sett, säger Renee Stephens, analysföretagets kvalitetsansvariga.

Men de lovorden gäller inte för alla. Volvo, som i fjol låg mitt i fältet, har nu halkat ner till en föga smickrande 31 plats, trea från slutet. En placering som kan komma att påverka Volvos image.

– Det är en direkt korrelation mellan antalet problem en kund har med sitt nya fordon och beslutet de tar när det är dags att köpa en ny bil, säger Renee Stephens.

”Känns inte som kvalitet”

I USA står just nu nya XC90 för nära 50 procent av försäljningen, och tydligt är att kvalitetsförsämringen skett efter att modellen lanserats. Och att det är problem med byggkvaliteten vittnar även svenska ägare om.

– Efter tre veckor kom det första problemet. Totalt har jag haft in den 4-5 gånger för problem med bromsarna, säger Daniel Carlén som äger en XC90 D5, till Aftonbladet Bil.

Men bromsarna var inte det enda Volvon hade fel på.

– Det har varit alla möjliga småfel och det glappar lite överallt. Jag jämför med andra bilar jag haft där man fått kvalitet, men den här XC90 känns tyvärr inte som kvalitet. Nu sitter jag bara och räknar dagarna tills jag får min nya bil, säger Daniel Carlén.

Ångrar du valet av XC90 – hade du valt en annan suv om du vetat om kvalitetsbristerna?

– Båda ja och nej. Jag ångrar det som är fel på bilen, men jag ångrar inte att jag valt Volvo. Känslomässigt tilltalar XC90 mig bäst, så jag är en nöjd men besviken ägare.

”Investerar i kundnöjdhet”

Aftonbladet Bil har sökt Volvo för en kommentar. Efter att ha blivit bollad över till märkets amerikanska talesperson, Jim Nichols, får vi svaret:

”Tack för dina frågor. Volvo investerar långsiktigt i sina kunder. Vi är inställda på att alla kundupplevelser ska vara så positiva som möjligt och framtida undersökningar bör spegla detta”

LÄS OCKSÅ PLUS Bästa Kombin för lilla barnfamiljen

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.