Här är Porsches nya lyxkryssare


En bekväm lyxkryssare med sportbilsprestanda.

Nu kommer Porsches Panamera i en ny tappning, men trots att bilen vuxit än mer – har man har inte glömt bort sitt sportbilsarv.

LÄS OCKSÅ PLUS Det våras för hybriden

Ny, större och modernare – när Porsche generationsskiftar sin storsedan är det mesta bytt.

Version 2.0 är ingen lätt putsning, nej, här har man bytt ut det mesta. Motorer och växellåda är nytt, chassit finslipat och inuti har man sett till att uppgradera rejält.

Men det är under skalet, det mest iögonfallande är att man bättrat på utseendet.

Större men mindre svullen

Den första generationen av Panamera fick utstå en hel del kritik för sitt förvuxna 911-utseende och särskilt de stora ”blobbarna” till baklyktor gav upphov till elaka kommentarer.

Men nu är de borta och mer slimmade LED-ljus har tagit plats på baken. Hela bakdelen har även omarbetats och ger inte samma tunga, breda intryck längre.

Storleksmässigt har bilen vuxit åt alla håll och mäter nu in på 5 050 millimeter i längd, 1 935 mm bred och 1 423 mm hög.

Man skulle kunna tänka sig att tillväxten får bilen att än mer se ut som en svullen 911, men så är inte fallet. Detta tack vare att taket sluttar mer därbak (sänkt 20mm) – något som ger bilen mer fastback-proportioner. Därtill har framhjulen flyttats fram, vilket även de bidrar till den visuella upplevelsen.  

Nya motorer

När Panamera kom 2009 blev det bilen som visade hur Porsches nya interiör såg ut. Det var hög mittkonsol med en otrolig mängd knappar som gällde. Detta spreds sedan till övriga modeller.

Nu får vi se nästa generation interiör och det är pekskärmar och digitalt som gäller. Förutom varvräknaren som i varje fall ett tag till kommer att vara analog.

Motorerna i nya Panamera är samtliga biturbohistorier. Insteget 4S har en V6:a om 440 hästar och dieselversionen 4S Diesel har en V8 på 422 kusar och 850 Nm. Dieselbilen är snåljåpen i förbrukningssammanhang och ska nöja sig med 0,68 liter per bil. Men tro inte att det är en slö rackare för det. De som istället stampar på gasen så mäktar bilen med 0-100 km/h på 4,5 sekunder, en tid som kan kapas ner till 4,3 om man väljer till Sport Chrono-paketet.

Kommer i höst

Toppmodellen vid lansering blir Panamera Turbo med en fyraliters V8 på 550 hästkrafter och 770 Nm. För den som har bråttom innebär det att man accelererar 0-100 km/h på 3,8 sekunder (3,6 med Sport Chrono-paketet) och når topphastigheten 306 km/h. Men kraft är inte allt, för de som istället tar det lugnt så släcks fyra av de åtta cylindrarna – något som innebär att bränsleförbrukningen minskas med upp till 30 procent.

Den nya generationen bilar angör Sverige i november, men är man redan nu sugen går det att lägga en beställning. Instegsmodellen 4S startar på 1 110 000 kr, dieseln på 1 150 000 kr och Turbon går loss på 1 520 000 kr.

LÄS OCKSÅ PLUS Bästa Kombin för lilla barnfamiljen

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.