Långtest: ”Svajig” förbrukning

Långtest: ”Svajig” förbrukning

”När det krävs lite hårdare tag, exempelvis vid accelerationer, rusar det lätt iväg.”

Förbrukningen går att hålla något sånär i schack vid lättsam körning, men när  det krävs lite hårdare tag, exempelvis vid accelerationer, rusar det lätt iväg. Vi har som lägst kommit ned till 6,3 l/100 km vid blandad körning. Annars ligger vi mer normalt på 7,0 liter.

Orsaken till att förbrukningen svajar lite fram och tillbaka är att bensinmotorn i vårt exemplar, 1,2 liter/115 hk, är lite för klen för att orka med full last i bilen. Accelerationen sackar och det krävs regelmässig nedväxling för att greja trygga omkörningar.

Annars är Qashqai en trevlig bekantskap, lättkörd och smidig, trots ett yttre som ge sken av stor, tung och hög bil. Utrustningen är närmast lyxig, med glastak, navigation och autobroms, utan att priset har skjutit i höjden. Qashqai får i det avseendet klassas som prisvärd.

Nissan Qashqai

Modell: DIG-T/115hk Tekna 2WD
Årsmodell: 2015
Inköpspris: 235 800 kr
Aktuell körsträcka: 5 039 mil
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,0 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera