Volkswagen Up – rapport från provkörningen

Volkswagen Up – rapport från provkörningen

Vi Bilägares Maria Dahlin är nyss hemkommen från provkörningen av Volkswagens minsting Up, som har fått ett lyft. Så var det att köra nya versionen av citybilen.

Hej Maria, vart har du varit?
–Jag har provkört nya versionen av Volkswagen Up längs bildsköna vägsträckor runt Comosjön utanför Milano. Där någonstans har George Clooney sommarhus och smuttar på kapselkaffe medan han tittar på det vackra bergslandskapet som omringar vattnet. I byarna runtom sjön lever bilarnas sidospeglar farligt i de trånga gränderna, men Up verkar vara i sitt rätta element.  

Berätta mer om bilen – vad är nytt?
–Den har fått lite kosmetiska förändringar, lite vassare former, nya färger. Och så ett nytt motoralternativ, en starkare bensinare på 90 hästkrafter.

Och hur är den att köra?
–Som sagt så verkar den trivas bra där det finns ont om plats, den är enkel att manövrera och lättväxlad. Stora rutor ger bra runtom-sikt. Men det är definitivt inte en bil för baksätesåkare, märkte jag efter att ha genomlidit flertalet potthål…

Vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
–Bensindrivna Up lanseras tillsammans med en gasversion efter sommaren och den eldrivna kommer till hösten. Priserna börjar på 128 900 kronor och den 90-hästarsversion jag körde kostar från 133 900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Up?

Kommentarer

#1
2016-06-29 08:43

Har ägt en sedan början av 2013 och är väldigt nöjd. För långfärder finns bättre alternativ, även om det funkar det också. Den går ca 1200 mil/år som 2:a el 3:e bil beroende på vad som finns i garaget för tillfället. Inte ett enda fel så här långt.
Pigg, lättparkerad och allmänt trevlig för en till två pers. Kostar nästan gratis att äga. Enda svagheten är riktigt kalla vinterdagar när ventilationen inte riktigt hänger med.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera