Nya Citroën C3 ärver Cactus-styling

Nya Citroën C3 ärver Cactus-styling

Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

Nya Citroën C3 med fräckare yttre.

När Citroëns småbil uppdateras får den karaktäristiska gummidetaljer – men svenskarna snuvas på utrustning på grund av kameraförbud.

Sedan introduktionen 2002 har lilla C3 sålt mer än 3,5 miljoner bilar. Nu är det dags för en ny version och den får en rejäl omgörning vad gäller utseende. Från storasyskonet C4 Cactus ärver C3 de karaktäristiska gummidetaljerna på sidorna, Airbumps, som ska skydda mot dörruppslag. Taket är fyra centimeter lägre för optimerad aerodynamik.

Det ska kunna gå att skräddarsy bilen och göra den mer personlig genom flera stylingval, till exempel olika färger på tak och sidospeglar.

– Nya C3 visar precis vad Citroën står för. Det är en bekväm bil med personlighet, designad för att tilltala nya kunder som söker en modern bil full av karaktär. En perfekt utmaning för vår bästsäljare, som står för nästan en av fem sålda Citroënbilar i Europa”, säger Linda Jackson, vd på Citroën.

På den svenska marknaden kommer inte nyheten ConnectedCam att finnas i bilarna. Detta på grund av kameraövervakningslagen. Systemet består av en inbyggd så kallad dashcam som till exempel kan spela in en video om bilen krockar.

Motoralternativen består av tre bensinare och två diesel. De bensindrivna motorerna är trecylindriga och heter Puretech 68, 82 och 110. Dieselmotorerna benämns BlueHDi 75 och 100.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3?

Kommentarer

#2
2016-06-30 13:05

En intressant utveckling framåt! Plattformen är en uppgraderad version av PF1 med flera förstärkningar för bättre distribution av krockkrafter och ökad vridstyvhet. Detta gör att Citroën även kunnat använda en längre och mjukare fjädringsväg utan att förlora i stabilitet.

Stolarna påminner exteriört om Cactus men är uppgraderade med ny insida med två lagers stoppning (en fast kärna och sn ett mjukare ytterlager). Troligt är att kommande uppgradering av Cactus får samma stolar.

Särskilt stor vikt har lagts på ljudisoleringen.

Airbumps är extra tillbehör finns inte i de lägre utrustningsnivåerna.

Nya automatlådan EAT6 finns både till bensin och dieselmotorer.

En intressant bil som jag tycker är snyggast i ljusgrönt med svart panoramatak! Insidan är mjuk med högklassig textil även på instrumentbrädan. Jag gillar stilen.

Jag ser personligen mest fram till nya C3 Picasso som snart lanseras. Den kommer fortsätta designriktningen från C4 Cactus och nya C3 både exteriört och interiört. Snart kommer även nya C5 och C4 (ej Cactus) som kommer att fortsätta denna nya design. Förutom C3 så kommer alltså 3 nya modeller till att lanseras inom 18 månader. Nya C5 får ett nytt fjädringssystem som ersätter hydrauliken och som kan bli extra tillbehör till övriga modeller på EMP2 plattformen (ej PF1). Dvs även nya C4 kan få systemet och även C4 Picasso i framtiden. Blir exklusivt för Citroën. Peugeot och DS kommer köra andra system. Citroëns optimeras för komfort och mjukhet.

#1
2016-06-30 12:47

Jag blir glad av denna bil, den är både smart, snygg o ser ombonad ut.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera