Hem Vi Bilägare Myndigheter utreder dödsolycka i Tesla

Myndigheter utreder dödsolycka i Tesla

En person har dött i en bilolycka där autopilot-läget i Tesla Model S var inkopplat.

En person har dött i en bilolycka där autopilot-läget i Tesla Model S var inkopplat.

Model S-förare i USA dog i bilkrasch när autopilotläget var inkopplat.

Amerikanska transportmyndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har inlett en undersökning om autopilotfunktionen i Tesla Model S, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Detta efter att en man som färdades i bilmodellen dog i en krasch med en lastbil.

Olyckan skedde i amerikanska delstaten Florida i maj. Den 40-åriga mannen åkte i en Tesla Model S från 2015 med det semi-självkörande autopilotläget inkopplat. Bilen körde rakt in i ett släp kopplat till en lastbil som korsade motorvägen.

”Varken autopiloten eller föraren märkte den vita sidan av släpet mot den starkt upplysta himlen, så bromsen kopplades inte in. Släpets höga åkhöjd kombinerat med placeringen på vägen och de extremt ovanliga omständigheterna gjorde att Model S passerade under släpvagnen, vars botten krossade bilens vindruta. Hade Model S kolliderat med främre eller bakre delen av släpvagnen, även i hög hastighet, skulle dess avancerade krocksäkerhetssystem sannolikt ha förhindrat allvarlig skada, som det har i många andra liknande händelser”, skriver Tesla i ett blogginlägg på sin hemsida och poängterar samtidigt att autopilot-funktionen fortfarande befinner sig i ett beta-stadie och att föraren hela tiden måste hålla händerna på ratten och vara beredd att återta kontrollen över fordonet.

Teslas aktie föll 2,5 procent kort efter att nyheten om dödsfallet blev offentlig.
 
Diskutera: Vad tycker du om Teslas autopilot-funktion?

Kommentarer

#2
2016-07-01 08:49

Att bilföraren väljer det ”semi-självkörande autopilotläget ” innebär ju inte att han kan fritas från ansvar vid körning, speciellt som det rör sig om en betaversion.
Men det öppnar ändå för en diskussion, om det vore en färdigutvecklad 100% självkörande version, vem har då huvudansvaret vid en olycka, föraren, biltillverkaren eller kanske en hacker som varit inne och pillat på vissa parametrar?

#1
2016-07-01 08:31

Auto-bromsen har samma risker: Den ger falsk trygghet (”bilen bromsar ju själv för jag har AUTObroms”) och får folk att ägna sig åt mobilen istället för att vara uppmärksamma. Och en dag fungerar inte systemet som det skall och så ”bang” är en tragisk och onödig olycka framme.

.

.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera