Provkörning av Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 240 DSG7 GTS

Med uppgift att provköra den starkaste Passat Alltrack från Volkswagen lämnar jag storstaden och styr loket norrut. Högre markfrigång, tåliga plastskärmar och hasplåtar gör att Alltrack verkar mer lämpad för körning på sämre vägar och underlag. Men mest av allt säljer den på sin look.

Bilen känns som ett lok. I grunden samma motor som TDI 190 GT, tvåliters dieselmotor, fast med 50 hästar och 100 Nm extra. Totalt 240 hästkrafter och 500 Nm. För de som bara vill ta sig från a till b räcker det gott och väl med den svagare dieseln, TDI 190 GT. För den som vill ha lite mera spänning är TDI 240 GTS absolut ett alternativ. Med starkare diesel är Passaten klart roligare att köra. Motorn är riktigt bra och samarbetar fint med den sjustegade dubbelkopplingslådan. Vridmomentet suger tag i kroppen, kraften finns alltid till hands.

Det är svårt att veta vilken Passat man sitter i…