Fyra ringar och fem cylindrar fyller 40 år

Det var med andra generationen Audi 100 som märkets femcylindriga radmotor debuterade. Då var den på 2,1 liter och gav 136 hästkrafter. Hos dagens Audi TT RS är volymen på 2,5 liter och hästarna 400 till antalet.

Mjuk motorgång i kompakt format gjorde att Audi valde den udda layouten med fem cylindrar. Man ville också höja statusen på modellen 100, som debuterat 1968.
Motorn låg i plusskålen när Teknikens Värld, tillsammans med finska Tekniikan Maailma och norska Vi Menn utsåg Audi 100 L5 E/GL5 E till Årets Bil i Norden 1977. Den prisades för sin vibrationsfria gång plus att vara både varvvillig och ha god segdragningsförmåga redan vid låga varv.

audi fem cylindrar

1978 kom Audi med sin första femcylindriga dieselmotor och året därpå presenterades en turbomatad version av den bensindrivna femman.
Statusmässigt fick både Audi och den nya motortypen en rejäl skjuts tack vare modellen Quattros debut…