Hem Vi Bilägare Moderna system kan rädda 30 liv om året

Moderna system kan rädda 30 liv om året

Om körfältsassistans, eller lane assist, var standard i svenska bilar skulle 30 liv sparas varje år. Det visar en ny studie från Trafikverket.

75 procent av dödsolyckorna i Sverige är singel- eller möteesolyckor och ett av de vanligaste scenarierna är att någon hamnat utanför sitt körfält utan att ge signal. Trafikverkets studie visar att 30 procent av singel- och mötesolyckorna skulle kunna undvikas med hjälp av körfältsassistans. I rena siffror innebär det att 30 liv skulle räddas, 258 allvarliga och 1 420 lindriga skador skulle undvikas och sammanlagt 1 260 olyckor undvikas i Sverige varje år om körfältsassistans var standardutrustning.

– En stor andel av nya bilar från 2016 kommer ha körfältsassistans eftersom Euro NCAP ger poäng för detta från 2016. Inom en femårsperiod borde denna utrusning vara standard i alla nya bilar, säger Simon Sternlund, forskare på Trafikverket.

Studien är den första i sitt slag i Sverige och är helt baserad på verklig trafik och faktiska olyckor. Allt material i studien bygger på svensk statistik och svenska förhållanden. Tidigare undersökningar har bland annat varit baserade på simulatorer och prognoser.

För att ytterligare förbättra systemen ska Trafikverket nu arbeta med att göra vägarna mer lättlästa för de automatiska systemen.

– Vi behöver se över linjemålningen eftersom potentialen är stor och mycket kostnadseffektiv men också hur vi i framtiden kan stödja körfältshållningen på ett mer sofistikerat sätt så att det fungerar även vintertid, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.

– Önskvärt är att fortsätta forskningen för att se hur säkerheten kan ökas vid nordiska vinterförhållanden, det vill säga med is och snö på vägarna som täcker vägmarkeringarna. Här behövs mer robusta integrerade kurshållningssystem. Det har påbörjats experiment kring vägmagneters och radarreflektorers möjlighet att ge information om hur bilens placering förhåller sig till vägen, säger Simon Sternlund.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera