Hem Vi Bilägare Sommartest: Mazda MX-5

Sommartest: Mazda MX-5

Testförarna njuter av Mazda MX-5 i sommarvädret. Men bullernivån och det snåla lastutrymmet drar ner helheten.

Testförarna kivas om att ratta Mazda så här års, något man inte riktigt kan tillskriva de övriga långtestbilarna. En gladare och mer lättillgänglig sportvagn för rimliga pengar finns helt enkelt inte. Så fort man hamnar bakom ratten i MX-5 liksom ”sitter” allting direkt. Motorn är glad i karaktären och härligt reaktionssnabb, växellådan ett föredöme i precision och känsla och vägegenskaperna är urstabila. Föraren har, inte minst tack vare den exakta styrningen, hela tiden perfekt kontroll på hur bilen uppträder, både med och utan last (som dock inte får vara tyngre än 125 kg). Inte minst i undanmanövern imponerade Mazda stort, vi klarade hela 80 km/tim utan besvär. Det kanske bästa med bilen är ändå att man inte behöver köra ett dugg snabbt för att ta del av alla de här egenskaperna och exakta reaktionerna, det går alldeles utmärkt att bara tuffa på i lojt semestertempo och ändå ha kul bakom ratten. 

Suffletten är barnsligt enkel att fälla/dra upp och har bara ett ”spänne”, ändå sluter den helt tätt. Oavsett om den är uppe eller nere är det ändå ett fasligt oväsen i bilen. Dånet kan ta på humöret på långfärd, öronproppar redo i handskfacket är att rekommendera. Överlag är stuvutrymmena snålt tilltagna och för dem över medellängd kan bilen helt enkelt kännas alltför trång. Finishen är högklassig överlag och förbrukningen håller sig nära den angivna.

Hittills har vi inte haft några som helst fel på bilen, förutom att vi bröt av den spröda lilla pinne som justerar trippmätaren och instrumentbelysningen. Detta kan ju knappast bilen lastas för och vi kommer att byta ut pinnen vad det lider.

Mazda MX-5

Plus:
Lättmanövrerad sufflett, härlig att köra, säkra vägegenskaper.
Minus:
Måttligt effektiv luftkonditionering, mycket bullrig, trång.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera