Här rullar nya Saaben ut från fabriken i Kina


1 av 2 | Foto: Nevs

Nevs modell bygger på Saab 9–3 vilket syns.

MOTOR

Nevs har byggt sin första elbil.
Modellen som bygger på Saab 9–3.
För fem år sedan köpte kineserna Saab Automobiles konkursbo.
Nästa år inleds serietillverkningen av Nevs 9–3.

Nevs första elbil har presenterats på fabriken i kinesiska Tianjin. Efter en tid i träda växlar tillverkningen av Nevs 9-3 EV upp. Fabriken är invigd.

Saab utan emblem

Elbilen baseras ju på den senaste generationen Saab 9-3. Men fronten saknar Saab:s emblem som Nevs inte får använda.

Neva (National Electric Vehicle Sweden) tog över huvuddelen av tillgångarna i samband med Saabs konkurs 2012. Här ingick bland annat de immateriella rättigheterna till modellen 9-3 och fabriken i Trollhättan.

Ny skepnad

I Tianjin ska Nevs, enligt ett pressmeddelande, nu producera 50 000 exemplar av modellen 9-3 i en första fas av projektet. Och i nästa steg 220 000 elbilar som initialt uppges ha en räckvidd på 30 mil.

Serietillverkningen ska vara igång under andra halvåret, 2018. Nevs gått från design- till industrialiseringsfasen av fordonet som bygger på plattformen från gamla 9-3. Saab-modellen känns igen.

Men första bilen på bandet i Tianjin skiljer sig från de konceptbilar som presenterades tidigare i år. Strålkastare, frontlinjer och backspeglar har bland annat friserats. Det kan bli ytterligare förändringar.

En miljon elbilar

9-3 är företagets första elbil och ytterligare två generationer ska tas fram. Bilarna kommer till att börja med stanna i Kina. Men Nevs Vd Mattias Bergman har tidigare hävdat att ett mindre antal Nevs 9–3 kommer till Europa och Sverige under nästa år.

Notabelt i sammanhanget är Nevs partnerskap med DiDi – Kinas svar på Uber. Didi har deklarerat att företaget siktar på att ha en miljon elbilar i sin flotta 2020.