Provkörning av Ford Mustang Shelby GT350R

På uppfarten vid Arlanda Test Track 1 dansar Ford-flaggorna i vinden, temperaturen är behaglig och solen bryter igenom molntäcket och lägger sig över den kuperade banan, plötsligt avbryts den stillsamma höstmorgonen av ett högoktanigt vrål. Den 526 hästkrafter starka 5,2 liters V8 som sitter monterad i GT350R är helt ny och till skillnad från det lågvarviga mullret som brukar vara synonymt med amerikanska V8:or varvar denna till hela 8 250 r/­min.

Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Anledningen är att Ford utvecklat en V8 med ”platt” vevaxel, detta i sig är ingen nyhet i bilvärlden utan återfinns i racingvärlden och bland exotiska europeiska sportbilar, bland annat Ferrari använder sig av den typen av vevaxel. Fördelarna med detta är många, motorns vikt blir lägre samtidigt som den…