Japanska bilmärken har mest lojala kunder

Amerikanska Edmunds har släppt en lojalitetsrapport som, baserat på 13,9 miljoner bilaffärer de senaste tio åren (leasingavtal ingår inte i statistiken), analyserar hur benägna de olika bilmärkenas kunder är att åter välja samma bilmärke igen. Rapporten är alltså amerikansk och speglar den marknaden som skiljer sig från den europeiska (bland annat saknas flera av de europeiska bilmärkena), men är ändå intressant att observera.

Japanska bilmärken i topp
Föga förvånande är det asiatiskt i topp, japanskt för att vara än mer tydlig. Den här typen av undersökningar från framför allt USA har oftast asiatiska bilmärken högst upp i listorna.
Högst upp av alla hittar vi Toyota med en lojalitetskvot på 63 procent. Det betyder att 63 procent av Toyota-ägarna som byter bil byter till en ny Toyota.
Strax bakom Toyota ligger ännu en japan, Subaru med 61 procent, och hack i häl på…