Ingen crossover från Jeep

Sedan Fiats övertagande 2014 har märket Jeep gått som tåget. Tills nu. Försäljningssiffrorna i Europa 2017 steg blott med två procent, vilket bekymrar FCA-koncernens högste chef Sergio Marchionne.

Stagneringen kan tyckas märklig då terrängegenskaper och tuffa tag ligger i tiden. Men Jeeps image är för tuff och rejäl, menar den nya europachefen Jeff Hines. Många förknippar märket mer med terräng- än vardagskörning.

Men Jeeps yxiga design kommer att bestå, säger nu märkets vd Michael Manley, enligt Autocar. Trendriktiga runda former och crossovermodeller kommer inte att dyka upp i märkets palett.

– Vi vill fortsätta att få folk att bli intresserade av vår design, det är viktigt för varumärket, säger han.

Jeep har förlitar sig på två designuttryck: renodlat terrängstuk som Renegade och Wrangler samt en mer slimmad form som hos Grand Cherokee och Compass. Och så kommer…