Toyota lanserar bränslecellsbuss

De som har ifrågasatt framtiden för bränslecellstekniken i och med de renodlade elbilarnas framfart har delvis fått äta upp sin hatt. Tekniken finns i såväl Hondas, Hyundais som Toyotas bilhallar och Mercedes är god väg med nya GLC F-Cell även om man inte är helt övertygade om teknikens framtid.

I fallet Toyota har vi tidigare visat hur snabb deras teknik från modellen Mirai kan göra lastbilar och nu ska japanerna börja att sälja bränslecellsbussar drivna av vätgas i hemlandet.

Modellen Sora är nu typgodkänd och har plats för 78 passagerare (22 sittande). Den mäter 105 centimeter på längden, är 249 centimeter i bredd och är 335 centimeter hög. Bussen har åtta kameror som hjälper föraren i sitta arbete och är dessutom utrustad med automatisk mjuk inbromsning och acceleration vid hållplatser.

Toyota Sora

Mer intressant är kanske att den har två Miraimotorer på 154 hästkrafter och…