Då måste du byta till sommardäck


Foto: Johner

Det är däckbyte-dags. Då måste du byta till sommardäck.

Det är redan fritt fram att dumpa dubben.
Och borsta av sommardäcken.
Men senast den 16 april ska de vara på – om du inte ska vinterslira.

Från och med den 1 april finns det inget krav på att använda vinterdäck.

Utan det är fritt fram att byta sulor på bilen.

1. Då är det dubbförbud

Först den 16 april och fram till den 30 september är det förbud att ha dubbdäck på sitt fordon. Men, det finns ett men. Om det är vinterväglag eller befaras bli det igen så får du behålla vinterdäcken på. Det här gäller ju även om du ska resa inom landet, från sommarväglag till vinterväglag.

2. Då är det vinterväglag

Om det så bara är lite is, snö, snömodd eller frost på någon del av vägbanan så räknas det som vinterväglag. Du har därmed rätt att behålla dubbdäcken på bilen – även efter den 16 april och fram tills att risken för vinterväglag är över. När det sker är väldigt olika beroende på var i landet man bor.

Det är dock polisen som avgör om det råder vinterväglag där du befinner dig.

3. Därför byter vi däck

Jo, är vägen helt fri från vinterväglag så finns det ingen anledning att ha kvar vinterdäck på ditt fordon, vare sig det gäller friktionsdäck eller dubbdäck. Transportstyrelsen rekommenderar alla att byta.

Dubbdäcken sliter nämligen på vägarna, försämrar vägmiljön och har en sämre bromssträck än sommardäck. Det leder i sin tur till att det uppstår inandningsbara partiklar och kan ge negativa hälsoeffekter, som exempelvis luftvägsbesvär.

4. Därför ska även dubbfriadäck bytas ut

Även dubbfria däck, så kallade friktionsdäck bör bytas ut inför sommaren. Gummiblandningen och mönstret på friktionsdäck ger försämrade köregenskaper på sommarvägarna och kan ge en längre bromssträcka. Dessutom slits dubbfria däck snabbare vid högre temperaturer. Oekonomiska med andra ord.

Det finns alltså inget året runt-däck – oavsett vad tillverkaren säger.

5. Men innan du byter – kolla däcken

Sätt inte bara på de avdammade sommardäcken utan att kontrollera att de håller måttet först, bokstavligt talat.

Mönsterdjupet på sommardäck ska nämligen vara minst 1,6 millimeter. Av säkerhetsskäl bör du har lite mer att gå på. På en våt vägbana behövs det åtminstone 3 millimeters mönsterdjup för att kunna ge bra friktion.

Och sätt de bästa däcken bak, de mest störst mönsterdjup och bästa väggreppet. Det gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar. På så sätt blir det mindre sladdrisk vid bromsningar och i svängar.

Så här byter du däck på bilen 00:55